Wednesday 28 December 2011

~ Muhasabah Diri ~

pergh....... hari demi hari........ dah sampai akhirnya nak final exam....... wah gementar rasanya seluruh jiwaku...... moga2 x de lagi paper repeat..... takut dowh....... kang x grad2 aku nanti...... kalau repeat gak, aku kena la cari jalan yang afdhal untuk mengelakkan diriku repeat paper...... kalau ada yang nak share jalan2nya bleh gak.. Manalah thu boleh aku aplikasikan dalam hidupku....... kadang2 terpikir gak aku mcm mana nak terror kan diri ni..... setelah dikaji dan diselidik, rupa2nya aku x dekatkan diri aku dengan-Nya.. sebab tu lah macam bebal je blaja..... Jeles tgk member2 aku senang blaja.......  Ya Allah, Apa yang aku telah lakukan selama ini... Jika aku telah jauh dari-Mu, maka kau dekatilah aku dengan-Mu.... Apa yang aku nak share hari ni ialah, pasal "MUHASABAH DIRI"...... Apa yang perlu tahu pasal topik ni ialah, sebelum tidur, kita cuba refresh balik apa yang kita dah buat sepanjang hari...... lepastu buat perbandingan dengan hari sebelumnya. Adakah "Hari ini lebih baik dari semalam" atau sebaliknya..... Lagi satu kalau ada buat salah ngan orang ke. bleh la kita cepat2 mintak maaf sebab kita x thu bila kita mati. Buat salah ngan orang lagi bahaya dari kita buat salah dengan Allah. Kalau dengan orang kita buat salah, kita sudah "berhutang". Kalau buat salah dengan Allah, kita boleh bertaubat daan jangan lupa untuk tidak mengulangi kesalahanya....Muhasabah juga boleh judge diri kita gak...... Kalau nak thu lebih lanjut tanyalah ustaz yang mursyid..... aku ni thu ala kadar je.... ilmu pun x tinggi mana..... kalau nak suruh aku tarbiyah, terbaliklah jawabnya sebab lack of knowledge.......nak dekat exam ni elok gak kalau muhasabah..... senang skit nak study...... huhuhuu.......... So itu saja yang aku nak share ri ni..... sebelum aku tidur, aku nak mintak maaf ngan korang.... mana tahu ada yang baca blog aku ni terasa ngan aku..... F.Y.I apa yang aku tulis dalam blog aku x ada kena mngena dengan yang hidup atau yang sudah mennggal dunia..... akhir kata, selamat  beramal...... Oyasumi :-)

1 comment:

  1. Take it easy dik, u can do it... All The BEST naaa, sama2 kita buat yg terbaik okay :-)

    ReplyDelete

Pengikut2ku